Related Posts with Thumbnails
Related Posts with Thumbnails

Saturday, November 29, 2008

Butanya cinta

Tidak pernah dengar sebelum ini suaminya muda 69 tahun dari isterinya namun tetap setia walaupun isterinya sudah tua berumur 106 tahun. Kebanyakan si suami walaupun isteri cantik, muda jelita kaya raya masih mencari isteri lain.Syabas kepada En Mohd Nor yang sabar dan setia......sampai bila ya......

Berlalunya waktu

Penulis sedang menjejaki nenek Mariam yang sudah lama tidak balik ke Malaysia tetapi tidak menjumpainya.

masa lalu

Monday, November 24, 2008

Telaga

Saturday, November 22, 2008

Tanpa Tajuk

Batu Hitam Basrah

Friday, November 21, 2008


Romantiknye pasangan ini yg sedang berposing di tembok besar china. Bila lagi nk berkunjung ke sana. Mak Jah & Pakcik Hisham x jelez ker..
Delah & papa bile nk gi Kung Ming....

gembira nya mak jah


Semuanya teruja dapat berjumpa dengan artis Rozita Che Wan, terutama angah dan mak Jah

Tuesday, November 18, 2008

Tipu Helah Dajjal

Disebelah kiri tanah halal iaini terletak di belakang kilang pencetak Al-Quran. Disana tempat permastautin dajjal. Dajal tidak dapat memasuki tanah haram jadi dajjal telah membuat satu tipu helah dengan mengadakan pesta. Jadi orang-orang Islam yang berada di tanah haram pergi ke tanah halal. Oleh itu, orang Islam terpengaruh dengan tipu helah dajal

Inilah gambar kilang pencetak Al-Quran:

Musim haji tiba lagi. Kami doakan kalian semoga mendapat haji mabrur. Doakan juga kami yang tinggal di tanah halal ni dapat mengerjakan juga pada masa-masa akan datang . Tinggal di tanah haram sungguh menakjubkan . Semoga Allah memberi kami rezeki dan dapat juga mengerjakan haji......Insyaalah.

Monday, November 17, 2008


- Baju Sutera menjadi kegemaran kepada setiap wanita..
- Lelaki juga gemar memakai sutera....tetapi tidak boleh digunakan untuk
bersolat...

Baby


- Baby ini baru berusia 10 hari...
- Namanye Sarah bt Abdul Razik...
- Lepas exam kak Dibah janji nak gi tengok Sarah...jadi ker..

Monday, November 10, 2008


Pengertian disiplin - peraturan yang ditetapkan dan mesti diikuti
contoh pelanggaran disiplin di sekolah - ponteng sekolah, hisap rokok, ugutan, melawan guru, berpakaian tidak seperti yang dikehendaki, buang sampah merata-rata dan lain-lain.

Isi-isi
Langkah-langkah mengatasi masalah disiplin murid-murid
i. memberikan kesedaran kepada murid-murid melalui penerapan nilai-nilai murni dan ceramah-ceramah kesedaran daripada pihak-pihak tertentu
ii. ibu bapa haruslah memberikan pelajaran agama yang secukupnya kepada anak-anak mereka
iii. pihak sekolah haruslah tegas dalam menangani masalah ini dengan mengenakan denda yang sepatutnya agar menjadi teladan kepada murid-murid.
iv. piak sekolah haruslah sentiasa mengadakan perjumpaan dengan ibu bapa untuk membincangkan masalah murid-murid
v. pengawas-pengawas sekolah hendaklah memainkan peranan dengan berkesan - mengawasi tingkah laku, menasihati dan melaporkan kepada guru disiplin / pihak sekolah berkenaan masalah salah laku murid.

Penutup
masalah disiplin tidak akan berjaya jika satu pihak saja yang berusaha tanpa kerjasama semua pihak.
Semua pihak bertanggungjawab dalam menangani masalah disiplin - Kementerian Pendidikan, pihak sekolah, ibu bapa dan masyarakat.

Saturday, November 8, 2008

masjidil nabawi


- Masjid Nabawi adalah masji tercantik di dunia
-Didalamnya ada makam Rasulullah S.A.W
-Rasulullah bersabda barang siapa yg menziarahi makam ku seolah-olah mereka menziarahi pada waktu hayatku.
-Didalamnya juga terdapat raudhah iaini bayangan disyurga

Khasiat

Buah kurma adalah buah kegemaran Nabi Muhammad S.A.W. Kurma ini mempunyai pelbagai khasiat seperti menghindarkan diri daripada terkena sihir jika memakan kurma jenis ajwa 7 kali ketika pagi.

Friday, November 7, 2008

Inilah gambar negeri Cina yang nabi kita suru tuntut ilmu walau pun ke negeri itu................

Wahai anak ku!

Tengoklah dek mak dah lama hidup pun masih berlajar lagi bukan main tekun mencatat apa yang telah disampaikan oleh penceramah.
Belajarlah dek bersungguh-sungguh supaya menjadi orang yang berguna di kemudian hari. Tuntutlah ilmu ketika masih muda remaja ni.......
Nanti kalau dah tua tak menyesal. Orang tidak berilmu seperti pokok yang tidak berbuah. Pokok yang tidak berbuah lebih baik ditebang.
Nabi pun ada bersabda tuntulah ilmu hingga ke negeri Cina. Ini tak pun sampai di negeri Cina dekat je dengan rumah.............belajarlah sayang........

Thursday, November 6, 2008

Berhati-hati

Hai.....kursus di Holiday Chalet Desaru. Mula-mula sampai tu boring juga. ......tengokkan chalet memang bahaya sekali tendang de mat gian habislah......... nasib baik tak nampak agaknya dahlah tu banyak pulak monyit- monyit bergayutan. yang kesiannya pada Encik Li Puteh habis biliknya kena geledah nasib baik dia sengaja tak bawa petih banyak kalau tak tak berbaloi dahlah penat bagi ceramah tentang disiplin, tentang masaalah remaja masa kini.......aduh kalau fikir-fikirkan masaalah remaja kini rasa.........tak sanggup ! macamanalah kalau 10 tahun lagi.


Rasulullah S.A.W. telah bersabda yang bermaksud : "Sesiapa yang memelihara solat, maka solat itu sebagai cahaya baginya, petunjuk dan jalan selamat dan barangsiapa yang tidak memelihara solat, maka sesungguhnya solat itu tidak menjadi cahaya, dan tidak juga menjadi petunjuk dan jalan selamat baginya." (Tabyinul Mahaarim)

Rasulullah S.A.W telah bersabda bahwa : "10 orang solatnya tidak diterima oleh Allah S.W.T, antaranya :

1. Orang lelaki yang solat sendirian tanpa membaca sesuatu.

2. Orang lelaki yang mengerjakan solat tetapi tidak mengeluarkan zakat.

3. Orang lelaki yang menjadi imam, padahal orang yang menjadi makmum membencinya.

4. Orang lelaki yang melarikan diri.

5. Orang lelaki yang minum arak tanpa mahu meninggalkannya (Taubat).

6. Orang perempuan yang suaminya marah kepadanya.

7. Orang perempuan yang mengerjakan solat tanpa memakai tudung.

8. Imam atau pemimpin yang sombong dan zalim menganiaya.

9. Orang-orang yang suka makan riba'.

10. Orang yang solatnya tidak dapat menahannya dari melakukan perbuatan yang keji dan mungkar."

Sabda Rasulullah S.A.W yang bermaksud : "Barang siapa yang solatnya itu tidak dapat menahannya dari melakukan perbuatan keji dan mungkar, maka sesungguhnya solatnya itu hanya menambahkan kemurkaan Allah S.W.T dan jauh dari Allah."

Hassan r.a berkata : "Kalau solat kamu itu tidak dapat menahan kamu dari melakukan perbuatan mungkar dan keji, maka sesungguhnya kamu dianggap orang yang tidak mengerjakan solat. Dan pada hari kiamat nanti solatmu itu akan dilemparkan semula ke arah mukamu seperti satu bungkusan kain tebal yang buruk."



Jagalah hubunganmu dengan Allah, kerana perhubungan yang baik itu mendapat balasan rahmat dariNya di sana kelak.

pengantin

Pengantin perempuan ialah anak saudara mama Juwie supupu isteri Lan Mek Tam Sarah

Saturday, November 1, 2008

Kebumikan

Barang siapa berhasil membunuh nafsunya, ia akan dikapan dengan rahmat dan kemuliaan.
Dan barang siapa yang hatinya mati, ia akan dikapan dengan laknat dan dikuburkan di bumi seksaan.

kelebihan.....

Kelebihan Dan Saranan Mencontohi Zikir Rasulullah:
لَقَدْ كَانَ لَكُمْ فِي رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ لِمَنْ كَانَ يَرْجُو اللَّهَ وَالْيَوْمَ الآخِرَ وَذَكَرَ اللَّهَ كَثِيرًا (٢١)
Demi sesungguhnya, adalah bagi kamu pada diri Rasulullah itu contoh ikutan Yang baik, Iaitu bagi orang Yang sentiasa mengharapkan (keredaan) Allah dan (balasan baik) hari akhirat, serta ia pula menyebut dan mengingati Allah banyak-banyak (dalam masa susah dan senang). (al-Ahzaab (33): 21)


;;

kain sutera كاين سوترا © 2008. Template by Dicas Blogger.

TOPO