Related Posts with Thumbnails
Related Posts with Thumbnails

Wednesday, December 31, 2008

Dah Mula Sibuk

Tahun Baru sudah menjelma...Tahun 2008 hanya tinggal kenangan...

Kerjaya seorang guru memang sukar terutama ketika menjelang pembukaan sekolah. Setiap minggu sebelum bukanya sekolah kami terpaksa datang ke sekolah untuk menyiapkan hal-hal yang penting seperti agihan buku teks.
Pada hari cuti pun ada diadakan Mesyuarat BKGK, Mesyuarat guru-guru serta lain-lain. Walaupun ia memenatkan, tapi itulah kenyataan bagi seorang guru. Tugasan yang dipikul amat berat demi memajukan anak bangsa kita.

"Guru umpama lilin yang membakar dirinya untuk menerangi orang lain"... Walaubagaimana berat pun tugas itu, senyuman tetap terukir dibibir.

Tingkatkan ketakwaan dalam menempuh 2009

New Year Myspace Comments
MyNiceSpace.com

New Year Myspace Comments

Sunday, December 28, 2008


Pixel Code Graphics



SELAMAT MENYAMBUT TAHUN BARU UNTUK MUSLIMIN DAN MUSLIMAT KHUSUSNYA KELUARGAKU

Wednesday, December 24, 2008

Adikku yang ke 10 dan ke 11 ini adalah kembar. Bermakna ibuku melahirkan anaknya dua kali kembar....rezki namanya. Haznita dan Paizah kembar seiras. Muka hampir sama, suaranya sama nama suami pun sama ia itu Badrul Hasham. Subhanallah itulah kekuasaan Allah. Tetapi sudah menjadi suratan takdir adikku Haznita dipelihara oleh rakan karib ibuku yang merupakan saudara 2 pupu ayahku. Bukan bermaksud hendak bagi pada orang tidak sekali......ayahku pernah menitis air mata ketika mereka datang mengambilnya. Ibu telah berjanji, pada asal mereka hendak mengambil adikku bernama Hasimah lagi ... .Waktu Haznita berumur 3 bulan dalam jagaan ibu angkatnya arwah Mak Teh Minah, adikku Shaharbanun hendak mengambil kembali kepangkuan keluarga kami.

Ketika itu Shaharbanun lebih kurang berumur 14 tahun baru remaja.....orangnya tegas......tapi kelakar macam Fauziah Nawi tapi wajahnya cantik kulit halus mulus macam Khety Azizah ibu Zizi Ezatee. Ini menunjukkan kami sekeluarga sangat sayang kepada adik-adik kami.
Adik kami yang ke 11 Paizah juga menjadi rebutan untuk dipeihara oleh orang. Maklumlah
mereka ini comel-comel belaka waktu kecil.Walau macamana ketika ibu bapaku pergi menunaikan haji Paizah dijaga oleh emak supupu aku. Setelah ibu bapa kembali dari mekah ibu sepupu ku tak mahu memulang kembali adikku Paizah . Oleh kerana rumah kami berdekatan kami tidak terasa sangat.

Adikku yang bongsu sekali bernama Najjah .Beliau ketika kecil selalu sakit gatal-gatal nama penyakit itu gegate .Tak boleh salah makan sikit pasti gegate itu timbul dikulitnya. Jadi ibu sedara sepupu aku yang bernama Mak Ngah Peah yang juga ibu angkat kepada Paizah menukarkan nama Najjah kepada nama Salbiah sebab itu lah nama timbangan adikku yang bongsu ni Bi/Bibi .Adikku yang bongsu ni kalau kena gegate sampai pengsan. Semasa sekolah kebangsaan adikku Najjah ni seorang ahli sukan tetapi selalu pengsan ababila diserang penyakit itu. Alhamdulliah sekarang sudah sihat walafiat.
Begitu sedikit sebanyak yang dapat ku coretkan semoga ukhwah keluargaku bertambah kukuh walau kami semua sudah tiada kedua ibu bapa lagi di dunia ini........dari Teh ......Bukit Senang, Senai. Johor. Wasallam.

Kenanagan Lalu


Cita-cita adikku Cendawan Busu tidak tercapai kerana memberi tumpuan keluarga yang berada jauh tambahan anaknya yang masih kecil. Adikku yg ke 6 ini bernama Fadhilah .Beliau kembar tetapi kembarnya telahpun meninggal dunia ketika berumur 30 hari bernama Nor Hafizah dan dipelihara oleh ibu saudaraku yang bernama Maznah yang lebih dikenali dg panggilan Cik Su.
Masa kecil-kecil arwah nenekku Mak Wook memanggilnya GENOK.Genok ialah tempat menyimpan beras seperti tempayan ( gemok ) tapi dah besar taklah gemuk sangat seiras anak saudara yg bernama Adawiah tapi kalau dia baca ceritaku ini tersenyum lebarlah.he....he.....kegemarannya melancong tak habis2 ajak ku pergi melancong ajakkan yg terakhir dia syorkan pergi ke Kumming . Tengoklah gambarnya dipinggiran Laut Merah tempat Firaun mati tenggelam.

Adikku ke 7 bernama Halimahtun dia masa-masa kecil terperanjat bunyi ribut yang kuat memanah di pokok kelapa di rumahku Kuala Pontian ketika itu sebab tu terbanttu sedikit macam aku tapi aku peristiwanya adalah terjatuh ke dalam perigi ketika mandi bersama arwah ayahku. Kegemaran adikku ini ialah menjahit dan menyulam manik tapi hobi yang paling ketara sekali suka berjoging ditepi pantai hiburan bersama rakan-rakannya. Nama samarannya semasa kecil ialah Nor Hazwani sedap namanya.

Adikku yang ke 8 bernama Ab. Razik kegemarannya mengenali pokok-pokok herba dan nama jenis pokok-pokok. Semasa kecil beliau tidak suka sekiranya arwah ayahku ajak pergi berjalan-jalan di pekan Endau nak belikan kasut baru pun tak suka sampai menangis-nangis .Ketika mula bekerja beliau ditukarkan ke Raub disana adalah sebuah pekan yang terpencil di Pahang. Disitilah beliau terpaksa hidup berdikari tanpa bantuan keluarga betapa susah senangnya hidup.....

Adikku yang ke 9 bernama Hasimah masa-masa kecil wajah nya cukup comel manis..... saja . Bila dah besar kurang sedikit tetapi beliau tetap ceria dan gelak ketawa. Semasa awal remaja beliau tinggal bersamaku Di Taiping. Hobinya suka memasak waktu itu beliau sudah pandai memasak ikan sarak. Ketika beliau menjadi Guru Sementara di Pianggu beliau mengajar subjek B. Inggeris terror juga. Waktu itu ramai juga pak wenya. Sesuai dengan perwatakannya yang ceria beliau ramai kawan .Kalau ada kenduri kendara beliaulah yang menjadi tulang belakang keluarga untuk menguruskan bahagian masakan .

Monday, December 22, 2008

Tinggal Kenangan

Setiap kali aku pulang ke kampung, terdetik dihati kesedihan yang menusuk kalbuku apabila terlihat pemandangan di kawasan rumah ibu bapaku yang sudah berusia hampir 47 tahun. Ia tidak dijaga lagi semenjak ibu dan ayahku telah tiada buat selama-lamanya. Disitu lah tempat suka duka ku, bermain dan dibesarkan.

Aku mempunyai 12 orang adik-beradik terdiri daripada Ainon dikenali dengan nama Ainon Jariah. Beliau telah pun meninggal dunia pada 17 Oktober 2005. Aku sungguh rasa kehilangan kerana beliau telah banyak bersusah-payah menjaga anak-anakku ketika aku menunaikan haji dan pelbagai lagi.


Kakak ku yang kedua adalah Maimun dan digelar dengan nama Maimun Dasimah. Beliau mempunyai kepakaran dalam bidang jahitan dan sekarang ini beliau brtamah kreatif dalam bidang hiasan dalaman rumah.

Adik-beradik ku yang ke 4 adalah Saharbanun dan pakar dalam masak-memasak terutama dalam hidangan nasi bryani coklat. Masakannya selalu disediakan dalam kenduri kendara yang diadakan dirumahku atau rumah sedara mara ku.
Adikku yang ke 5 bernama Muhamad dikenali dengan nama Mat Zip. Ibuku pula menggelarkan beliau Cendawan Busu kerana beliau merupakan anak lelaki pertama dalam keluarga kami ketika itu. Beliau hebat dalam penggunaan internet dan beliau bercita-cita ingin menjadi wartawan Jejak Rasul tetapi cita-citanya tidak tercapai.
Setakat ini sahaja coretan aku buat kali ini. Sebenarnya aku masih lagi terkenangkan arwah ibuku yang telah pergi ke rahmatullah pada 10/10/2002 dan ayahku pula kembali ke rahmatullah pada 1/11/2006. Semoga rohnya ditempatkan bersama-sama orang-orang yang beriman

Tuesday, December 16, 2008

Comelnye

;;

kain sutera كاين سوترا © 2008. Template by Dicas Blogger.

TOPO