Related Posts with Thumbnails
Related Posts with Thumbnails

Monday, October 26, 2009



Ini adalah kisah benar dan bukan rekaan semata-mata. Perkara ini terjadi
selepas 3 hari berlakunya gempa bumi di Indonesia. Kejadian ini telah
dirakam secara tidak sengaja yang diambil oleh teman saya di Indonesia.

editor:
teh

Thursday, October 22, 2009

Misteri Dunia

Sebenarnya tempat misteri ini bukanlah berbentuk segitiga sebenar, sebab batas-batas dari petunjuk kapal-kapal atau pesawat terbang yang hilang lebih dari bentuk segitiga itu. Segitiga itupun hanya merupakan imaginasi sahaja. Bila kita ambil peta, kita buka di bahagian Amerika Tengah, di sana terdapat banyak kepulauan Hindia Barat. Untuk mengetahui bagaimana bentuk dari Segitiga Bermuda itu, kita tarik garis dari kota Miami ke kota San Juan di Puerto Rico; dari San Juan ke pulau Bermuda; dan kembali ke Miami di daerah Florida, Amerika. Meskipun sebenarnya misteri Segitiga Bermuda ini “milik” orang Amerika, tak apalah kita turut memperbincangkannya. Sebenarnya tempat semacam ini ada pula di tempat lain, juga di Amerika, iaitu di sebuah danau yang bernama Ontario, bahkan lebih “mengerikan” dari Segitiga Bermuda.

Dari berbagai kesimpulan, jarum kompas dan peralatan pesawat yang hilang selalu mendapat gangguan dan mereka seperti tidak melihat air. Disimpulkan, di dasar laut sana terdapat sebuah medan magnetik yang kuat, yang mampu mengganggu kompas atau menarik kapal itu sampai ke dasar laut.

Tidak cukup bila menghuraikan seluruh peristiwa, dan itu juga tidak menjurus pada penyelesaian. Pelbagai teori serta andaian mengenai Segitiga Bermuda. Mungkin di ruang udaranya terdapat gangguan atmosfera yang berupa “lubang di langit”. Kemungkinan pesawat-pesawat udara telah masuk ke dalamnya serta hilang tanpa dikesan. Dari misteri "Lubang di Langit" ini membentuk sebuah teori tentang adanya semacam perhubungan antara dunia ini dengan dimensi lain. Lubang di Langit tersebut dianggap semacam alat perhubungan seperti di dalam filem Star Trek. Ataukah Lubang di Langit itu UFO? Orang sering menghubungkan hilangnya pesawat kita dengan munculnya UFO. Malah hasilnya hanya pertanyaan tanpa jawapan.

Terdapat sebuah tempat di Segitiga Bermuda yang disebut Tongue of the Ocean atau “Lidah Lautan”. Lidah Lautan mempunyai jurang bawah laut (canyon) Bahama. Banyak yang belum diketahui tentang misteri Segitiga Bermuda. Ada orang menghubungkan misteri Segitiga Bermuda ini dengan misteri lainnya. Misalnya misteri Naga Laut yang pernah muncul di Tanjung Ann, Massachussets AS, pada bulan Ogos 1917. Mungkinkah naga laut ini banyak meminta korban ? Ataukah arus Cromwell di Lautan Pasifik yang menyebabkan adanya gelombang lautan di situ atau angin taufan, gempa bumi di dasar lautan? Tak ada siapa yang tahu.

Kononnya di sekitar kepulauan Bahama terdapat blue hole, yaitu semacam gua lautan. Dulu gua ini memang sungguh ada, tetapi setelah zaman ais berlalu, gua ini terendam. Arus didalamnya sangat kuat dan sering membuat pusaran yang berdaya besar. Banyak kapal-kapal kecil atau manusia yang disedut ke dalam blue hole itu, dan yang anehnya kapal-kapal kecil itu akan muncul kembali ke permukaan laut selang beberapa lama. Tapi yang menimbulkan pertanyaan ialah: Mungkinkah Blue Hole ini mampu menelan kapal besar ke dasar lautan?

Misteri lain yang masih belum terungkap adalah misteri Makhluk Laut Sargasso, yang bukan semata-mata khayalan. Di Lautan Sargasso itu banyak kapal yang tak pernah sampai ke tujuannya dan terkubur di dasar laut itu. Di sana terhimpun kapal-kapal dari berbagai zaman, harta karun, mayat tulang belulang manusia. Luas Laut Misteri Sargasso ini 3650 km untuk panjang dan lebarnya 1825 km, dan di sekelilingnya mengalir arus yang kuat sekali, sehingga membentuk pusaran yang sangat luas yang berputar perlahan-lahan searah jarum jam. Didasar lautnya terdapat pegunungan yang banyak dan mempunyai tebing dan ngarai yang terjal.

Segitiga Bermuda memang menarik, serta ianya juga menakutkan. Konon perairan Karibia merupakan tempat yang banyak menyimpan kejadian-kejadian yang aneh, seperti cahaya-cahaya yang tak jelas asalnya, bayangan-bayangan yang menakutkan, yang keluar masuk permukaan laut, bentuknya tak jelas tapi lebih besar dari ikan paus. Bentuknya seperti obor-obor raksasa dengan warna kulit keputihan dan pernah dilihat oleh dua orang (jadi bukan halusinasi).

“Obor-obor raksasa” tersebut seperti mampu mengganggu jarum kompas dan menyerap tenaga fizik. Mungkin “obor-obor raksasa” itu bukan binatang, melainkan pangkalan UFO yang dapat keluar masuk dari dalam laut. Keanehan lainnya terdapat di pulau Puerto Rico. Suatu pancaran air raksasa yang membentuk cendawan. Lautan itu mempunyai kedalaman sehingga 10 km. Kejadian ini sempat dilihat oleh anak kapal pesawat Boeing 707 pada 11 April 1963. Menurut mereka cendawan air itu mempunyai garis tengah selebar 900-1800 meter dengan ketinggian separuhnya. Mungkin itu adalah percubaan bom nuklear Amerika atau negara lain? Tetapi pihak Amerika tidak membenarkan sebarang percubaan bom nuklear kerana di sana adalah ruang penerbangan. Mungkin ledakan itu berasal dari kapal selam nuklear Thresher yang hilang sehari sebelumnya, tapi lokasi hilangnya kapal selam itu ribuan km dari sana.

Ada sebuah tempat di perairan Boca Raton, yang di sana terdapat sebuah paip bergaris tengah 20 cm. Jelas bukan milik Amerika (untuk lebih lanjut: Orang Bumi). Peristiwa ini dilihat oleh pasangan suami isteri Lloyd Wingfields. Mereka melihat sebuah tiang asap disana, dan ketika kelihatan sebuah paip muncul dari dasar laut yang mengeluarkan asap. Asap tersebut tidak mengeluarkan bau dan ianya berwarna kekuning-kuningan. Mungkinkah paip itu disambungkan dari sumber api di dasar laut? Pangkalan UFO di dasar lautkah yang menyebabkannya?

Lagi pun laut itu cukup dalam, sehingga mereka tak berani menyelam untuk melihat lebih dekat. Mereka juga melihat sebuah helikopter mengalami kerosakan engin dan berusaha mendarat cemas di laut.

Melihat kenyataan-kenyataan dan bukti-bukti yang ada, timbullah berbagai macam bentuk teori yang mungkin bercanggah di antara satu sama lain. Teori-teori yang pernah dikemukakan untuk membuka misteri kehilangan kapal serta pasawat di situ ialah:

  1. Adanya bahaya alam/gempa yang dapat menarik kapal ke dasar laut.
  2. Adanya bermacam-macam arus yang berkumpul di daerah Segitiga Bermuda itu, sehingga mungkin saja arus bawah tiba-tiba berubah ke permukaan dan menyebabkan pusaran air.
  3. Ditemukan Blue Hole, tapi masih diragukan, karena kapal yang besar seperti tanker/kapal induk tak mungkin mampu disedut oleh Blue Hole.
  4. Terjadi gempa yang menyebabkan tanah retak besar dan air membentuk pusaran dan menyedut segala objek ke dalamnya.
  5. Adanya puting beliung atau pusaran angin yang dapat menyebabkan hancurnya sebuah pesawat terbang kerana terhempas.

Ulasan lain, di daerah Kutub Selatan ada sebuah lubang besar yang menghubungkan dunia luar dengan dunia lain (entah benar atau tidak). Pernah ada orang bernama Admiral Bryd, melihat dari kapal terbang ke Barat di kutub selatan sebelah darat menghijau dengan danau yang tak membeku dan binatang liar mirip bison dan melihat seperti manusia-manusia purba. Sebagai ilmuwan Bryd melaporkan pristiwa itu, tapi tak ada yang mempercayainya.

Pernahkah anda mendengar kisah alien abduction yang dialami oleh Herbert Schirmer yang mempunyai pangkalan di pantai Florida (Segitiga Bermuda) dan salah satu kutub bumi? Mungkin tempat itu merupakan pangkalan UFO yang bertujuan jahat?

Apakah pesawat dan kapal yang hilang di segitiga bermuda "ditransfer" ke dimensi lain? Adakah hubungan segitiga bermuda dengan Atlantis? Adakah hubungan dengan "chupacabra" yang dijumpai di Puerto Rico (dekat Segitiga Bermuda)? Dan yang unik adalah, segitiga bermuda cukup dekat dengan peluncuran roket NASA (Florida).

Sunday, October 18, 2009

Terbuka Sebulan


Semasa kecil sentiasa terbuka dan ceria



Berhenti sebentar dalam perjalan ke rumah melatiwangi di Taman Melati


Cucu Arwah Kak Ainon ketika berkunjung ke rumah di B.Senang



Separuh terbuka di Bukit Senang



Bersama kumpulan Raihan di majlis rumah terbuka Al-Ikhsan


Sambutan Hari Terbuka Al-Ikhsan .......Kalau Delah datang tentu dapat no: bertuah khe...

Tuesday, October 13, 2009


Zurina Zakariya, 36, kasihan melihat suaminya, Sufian Abdul Rahman yang sudah bertahun-tahun menderita sakit lelah. Kadang-kadang geram juga melihat dia menyedut asap rokok tak putus-putus. Bukan Apa, Zurina bimbang penyakit suaminya itu bertambah parah.

Zurina malas nak bercakap soal rokok kerana ia akan menjadi punca pertengkaran. Tidak cukup dengan itu resdung Sufian pula semakin menjadi-jadi. Pantang terbau tumisan berbelacan, bersinnya memanjang. Kekadang berlarutan hingga sukar bernafas.

Makan ubat….emmmmhhh….itu bukan cara Sufian. Biar sakit melarat, makan ubat tidak sekali. "Malas," hanya itu katanya apabila disuruh Zurina.

Yang membuatkan Zurina naik angin ialah setiap kali pulang dari pejabat Sufian sering mengadu seluruh sendinya sakit.

"Rin, pinggang I sakit. Kadang-kadang sakit kat sini lepas tu kat sini," Sufian menunjuk-nunjukkan tulang belikat dan lututnya.

Nak suruh suaminya makan ubat dia sudah tahu apa jawapannya. Kerana itulah dia hanya mendiamkan diri.

Lama-kelamaan kesian juga tengok suami sakit. Lalu suatu hari dia teringatkan cara terbaik ‘mengajar’ kedegilan Sufian. Ya, jam tangan rekaan pakar terapi getaran warna, Dr. Norhisham Wahab.

Dia pernah mendengar bahawa jarum jam ciptaan doktor itu bergerak kekanan, bukan ke kiri seprti jam biasa. Dia juga tahu jam tersebut boleh bertindak sebagai penyembuh penyakit. "Suruh makan ubat tak nak, tapi bising. Sakit itulah….inilah," Zurina berleter lalu menghulurkan jam yang baru dibeli itu kepada suaminya.

Sufian terpinga-pinga menyambut jam pemberian Zurina. Untuk seketika pening kepalanya membaca nombor yang bermula dari kanan ke kiri.

"Buat apa pakai jam, I sakit badan bukannya nak tengok jam," Sufian membantah dengan suara meninggi.

"Ini bukan jam biasa bang, ini jam ajaib tau! Boleh sembuhkan banyak penyakit, dibuat khas untuk orang yang malas makan ubat macam abang," Zurina separuh mengusik walaupun dia sendiri tidak tahu apa yang akan berlaku.

Hari pertama memakainya Surfian rasa pening-pening dan mabuk. Tu baru tanda awal, belum tau lagi esok-esok macam mana," Zurina menjawab apabila Sufian mengadu keadaannya.

Setelah seminggu memakainya, Sufian tiba-tiba sakit kepala dan muntah-muntah. Tersembur darah berketul-ketul dari mulutnya.

"Ni semua kau punya fasal. Pakai jam untuk baik konon. Habis paru-paru aku berlubang, ini semua jam punya hal. Aku tak nak pakai benda ni," ugut Sufian.

"Tak apa nanti I tanya doktor," Zurina cuba menenangkan Sufian.

Zurina sebenarnya naik panik kerana dia tidak menduga sampai ketahap itu perubahan yang berlaku. Tergesa-gesa dia menelefon Dr. Norhisham.

"Sufian muntah darah! Ada nanah keluar dari hidung juga,"

"Darah hitam ke merah?" tanya doktor.

"Merah, berketul-ketul," terang Zurina.

"Ini petanda baik, penyakit-penyakit lama keluar," tambah doktor.

Menurut Dr. Norhisham Wahab, resdung yang dialami Sufian adalah punca utama hidungnya bernanah. "Muntah darah , menandakan terdapat benda asing dalam darahnya seperti racun, toksik daripada makanan dan ubat-ubat kimia. Kesan paling menakjubkan Sufian akan berhenti merokok selepas memakai jam ini, tengoklah nanti," kata Dr. Norhisham Wahab.

"Banyak lagi penyakit boleh disembuhkan dengan jam ini – daripada masalah tak boleh tidur hinggalah penyakit kronik yang melibatkan saraf. Malah penyakit parkinson yang paling teruk pun pernah disembuhkan melalui pemakaian jam ini, insya-Allah. Apa lagi penyakit lain seperti halusinasi, saka dan gangguan jin mudah sangatlah," tambah Dr. Norhisham Wahab.

"Gangguan itu adalah benda asing yang bukan semula jadi ada dalam badan kita. Jam ini berfungsi untuk menyingkirkannya dan memulihkan perjalanan darah serta keseimbangan tenaga dalam badan," jelas Dr. Norhisham lebih lanjut.

"Saya pernah merawat seorang pesakit Parkinson yang teruk, bukan setakat anggota badan terketar-ketar tetapi lebih daripada itu. Pesakit saya ini boleh bangun menari tiba-tiba tanpa henti selama satu jam. Otaknya sudah hilang kawalan terhadap pergerakan anggota badan.

"Apabila saya pakaikan jam, dia tidak lagi terketar-ketar dan boleh mengawal pergerakan. Ini kerana jam itu telah menstabilkan sistem kelenjar dalam tubuhnya," cerita Dr. Norhisham Wahab.

Selain itu Dr. Norhisham mengingatkan cara pemakaian jam juga perlu betul kerana ia akan mempengaruhi sifat semula jadi seseorang.

Menurutnya, lelaki mestilah memakainya pada tangan kanan. Jika dipakai pada tangan kiri, lelaki itu akan berperangai seperti perempuan, emosional dan sebagainya. Namun apabila dipakaikan disebelah kanan ia akan menguatkan lagi sifat kelelakian serta membuang sifat-sifat buruk seperti panas baran, stress dan tidak sabar.

"Perempuan pula kena pakai di tangan kiri. Jika tersalah pakai dia akan berperangai lebih lelaki daripada lelaki," terang Dr. Norhisham Wahab.

Namun demikian Dr. Norhisham meletakkan syarat kepada pemakaian jam tersebut. Bagi pesakit jantung dan buah pinggang yang telah menjalani pembedahan dan pemasangan pacemaker (bateri) ia dilarang sama sekali menggunakannya.

"Jam ini telah dirakamkan dengan gelombang elekkromagnetik yang berfungsi untuk menolak benda asing di dalam badan. Dan bateri itu adalah benda asing, jadi jam ini akan mematikan fungsi pacemaker secara tiba-tiba.

"Mungkin si pemakai boleh maut jika diteruskan pemakaiannya," terang Dr. Norhisham Wahab

Friday, October 9, 2009

KEJADIAN gempa bumi yang melanda Padang, Sumatera, Taufan Ketsana di Vietnam, Taufan Parma di Filipina, tsunami di Samoa menuntut kita untuk berfikir tentang tanda-tanda keesaan dan kekuasaan Allah SWT.

Apakah ini petanda bahawa bumi sudah semakin tua dan mengalami ketidakstabilan akibat daripada perbuatan buruk penghuninya atau sebaliknya?

Kewujudan bencana telah wujud sejak berjuta-juta tahun dahulu dan sehingga kini masih berlaku malah menimpa manusia yang hidup sebelum al-Quran diturunkan. Dan Allah SWT telah pun semadikan kejadian bencana-Nya di dalam al-Quran serta memanggilnya kemurkaan dari langit.

Kemurkaan ini dibangkitkan atas beberapa sebab. Antaranya ialah sifat zalim dan fasiq manusia serta tidak mempedulikan perintah Tuhan. Kaum Nabi Lut contohnya mengamalkan homoseksual dan amalan itu dilakukan dengan meluas dan terbuka.

Tiada manusia sebelum mereka yang mempunyai keinginan hawa nafsu seperti itu. Mereka tidak menghiraukan amaran para Rasul dengan melakukan dosa dan mengundang kemurkaan Ilahi, maka datanglah kemurkaan dari langit yang menghapuskan mereka sama sekali, kecuali sedikit yang percaya bersama Lut.

Bandar raya diterbalikkan oleh kuasa Allah SWT dan angin ribut yang mengandungi batu-batu yang dibakar menghujani mereka bertubi-tubi seperti yang dirakamkan di dalam al-Quran yang bermaksud: Akhirnya mereka pun dibinasakan oleh letusan suara yang menggempakan bumi, ketika matahari terbit. (Surah Hijr:73).

Teriakan itu terjadi juga pada kaum Nabi Shuaib iaitu Madyan, yang hidup sebelum zaman Nabi Lut. Tetapi bagi kaum Madyan, bencana itu hadir daripada gempa bumi yang menghapuskan mereka akibat daripada kezaliman, menipu sukatan dan timbangan, dan sekelompok manusia yang duduk di setiap jalan untuk mengancam dan menghalang orang daripada beriman ke jalan Allah SWT.

Para pembesar negara dikatakan turut serta dalam penindasan dan kezaliman tersebut. Lantaran itulah, mereka dihina dan dihapuskan Allah SWT dengan bencana teriakan dan gempa bumi. Al-Quran menjelaskan, Dan tatkala datang (masa pelaksanaan) perintah kami, Kami selamatkan Nabi Syuaib berserta umatnya yang beriman, dengan rahmat daripada kami: dan orang-orang yang zalim itu dibinasakan oleh letusan suara yang menggemparkan bumi, lalu menjadilah mayat-mayat yang tersungkur di tempat masing-masing. (Surah Hud :94)

Demikian juga Kaum Tsamud (Kaum Nabi Salleh) menerima azab yang menamatkan riwayat mereka sebagaimana firman Allah SWT yang bermaksud: Maka mereka membesarkan diri terhadap perintah Tuhannya, lalu mereka disambar petir (dengan tidak dapat melarikan dirinya) sedang mereka melihatnya. Dengan yang demikian, mereka tidak dapat bangun lagi, dan mereka juga tidak mendapat pertolongan. (Surah Az-Zariyyat: 44-45)

Bencana ini terus terjadi ke atas kaum Nabi Hud iaitu Aad yang tinggal di daerah Al-Ahqaf di Hadhramaut, Yaman. Kaum Aad yang zalim dan diktator itu ditimpa azab angin amat kencang, yang meniup selama lapan hari dan tujuh malam. Mereka juga disambar oleh halilintar.

Ada pun Aad (kaum Nabi Hud), maka mereka telah dibinasakan dengan angin ribut yang kencang yang melampau-lampau kencangnya. Yang diarahkan menyerang mereka tujuh malam lapan hari terus menerus, (kalaulah engkau menyaksikannya) maka engkau akan melihat kaum itu bergelimpangan mati, seolah-oleh mereka batang-batang pohon kurma yang tumbang dan lompang. (Surah al-Haaqah:6-7)

Kaum yang tertua dicontohkan di sini ialah kaum Nabi Nuh. Seperti Nabi-Nabi lain, Nuh menyampaikan kepada kaumnya mesej-mesej Allah SWT tetapi pembesar-pembesar mendustakannya.

Mereka mengeji Nabi Nuh dan pengikut-pengikutnya. Lalu datang banjir besar, menimpa mereka bersama orang yang tidak percaya, termasuk anaknya sendiri.

Apa yang disebutkan di atas, bencana dan musibah itu sudah ketentuan dan kehendak Allah SWT. Baik sebagai azab bagi mereka yang berdosa kerana terus bermaksiat kepada-Nya, sebagai ujian daripada Allah kepada hamba-hamba-Nya yang beriman, untuk menghapus kesalahan-kesalahannya dan sebagai pelajaran bagi mereka yang selamat agar mahu kembali kepada-Nya yang telah menyelamatkannya daripada kemaksiatan.

Daripada kisah-kisah umat terdahulu, ternyata bencana dan musibah ditimpa kepada suatu umat kerana perbuatan maksiat.

Mengambil kira hakikat rentetan fenomena demi fenomena yang berlaku masa kini, pastinya dapat direnungi kesudahan hasil daripada tangan manusia dan perbuatan yang dapat mengasingkan antara perkara buruk dengan yang baik. Sejarah kaum-kaum terdahulu telah pun berulang dan akan terus berulang, malah diundang tanpa diduga.

Umat haruslah mengambil iktibar daripada peristiwa gempa bumi di Padang dengan masing-masing bermuhasabah diri dan bertaubat meninggalkan semua bentuk kemaksiatan dan kembali berpegang teguh dan mengamalkan ajaran Islam sebagaimana yang telah diajarkan oleh Rasulullah SAW.

Itulah satu-satunya jalan yang dapat menghindari kita daripada ditimpa musibah atau bencana.






KEJADIAN gempa bumi yang melanda Padang, Sumatera, Taufan Ketsana di Vietnam, Taufan Parma di Filipina, tsunami di Samoa menuntut kita untuk berfikir tentang tanda-tanda keesaan dan kekuasaan Allah SWT.

Apakah ini petanda bahawa bumi sudah semakin tua dan mengalami ketidakstabilan akibat daripada perbuatan buruk penghuninya atau sebaliknya?

Kewujudan bencana telah wujud sejak berjuta-juta tahun dahulu dan sehingga kini masih berlaku malah menimpa manusia yang hidup sebelum al-Quran diturunkan. Dan Allah SWT telah pun semadikan kejadian bencana-Nya di dalam al-Quran serta memanggilnya kemurkaan dari langit.

Kemurkaan ini dibangkitkan atas beberapa sebab. Antaranya ialah sifat zalim dan fasiq manusia serta tidak mempedulikan perintah Tuhan. Kaum Nabi Lut contohnya mengamalkan homoseksual dan amalan itu dilakukan dengan meluas dan terbuka.

Tiada manusia sebelum mereka yang mempunyai keinginan hawa nafsu seperti itu. Mereka tidak menghiraukan amaran para Rasul dengan melakukan dosa dan mengundang kemurkaan Ilahi, maka datanglah kemurkaan dari langit yang menghapuskan mereka sama sekali, kecuali sedikit yang percaya bersama Lut.

Bandar raya diterbalikkan oleh kuasa Allah SWT dan angin ribut yang mengandungi batu-batu yang dibakar menghujani mereka bertubi-tubi seperti yang dirakamkan di dalam al-Quran yang bermaksud: Akhirnya mereka pun dibinasakan oleh letusan suara yang menggempakan bumi, ketika matahari terbit. (Surah Hijr:73).

Teriakan itu terjadi juga pada kaum Nabi Shuaib iaitu Madyan, yang hidup sebelum zaman Nabi Lut. Tetapi bagi kaum Madyan, bencana itu hadir daripada gempa bumi yang menghapuskan mereka akibat daripada kezaliman, menipu sukatan dan timbangan, dan sekelompok manusia yang duduk di setiap jalan untuk mengancam dan menghalang orang daripada beriman ke jalan Allah SWT.

Para pembesar negara dikatakan turut serta dalam penindasan dan kezaliman tersebut. Lantaran itulah, mereka dihina dan dihapuskan Allah SWT dengan bencana teriakan dan gempa bumi. Al-Quran menjelaskan, Dan tatkala datang (masa pelaksanaan) perintah kami, Kami selamatkan Nabi Syuaib berserta umatnya yang beriman, dengan rahmat daripada kami: dan orang-orang yang zalim itu dibinasakan oleh letusan suara yang menggemparkan bumi, lalu menjadilah mayat-mayat yang tersungkur di tempat masing-masing. (Surah Hud :94)

Demikian juga Kaum Tsamud (Kaum Nabi Salleh) menerima azab yang menamatkan riwayat mereka sebagaimana firman Allah SWT yang bermaksud: Maka mereka membesarkan diri terhadap perintah Tuhannya, lalu mereka disambar petir (dengan tidak dapat melarikan dirinya) sedang mereka melihatnya. Dengan yang demikian, mereka tidak dapat bangun lagi, dan mereka juga tidak mendapat pertolongan. (Surah Az-Zariyyat: 44-45)

Bencana ini terus terjadi ke atas kaum Nabi Hud iaitu Aad yang tinggal di daerah Al-Ahqaf di Hadhramaut, Yaman. Kaum Aad yang zalim dan diktator itu ditimpa azab angin amat kencang, yang meniup selama lapan hari dan tujuh malam. Mereka juga disambar oleh halilintar.

Ada pun Aad (kaum Nabi Hud), maka mereka telah dibinasakan dengan angin ribut yang kencang yang melampau-lampau kencangnya. Yang diarahkan menyerang mereka tujuh malam lapan hari terus menerus, (kalaulah engkau menyaksikannya) maka engkau akan melihat kaum itu bergelimpangan mati, seolah-oleh mereka batang-batang pohon kurma yang tumbang dan lompang. (Surah al-Haaqah:6-7)

Kaum yang tertua dicontohkan di sini ialah kaum Nabi Nuh. Seperti Nabi-Nabi lain, Nuh menyampaikan kepada kaumnya mesej-mesej Allah SWT tetapi pembesar-pembesar mendustakannya.

Mereka mengeji Nabi Nuh dan pengikut-pengikutnya. Lalu datang banjir besar, menimpa mereka bersama orang yang tidak percaya, termasuk anaknya sendiri.

Apa yang disebutkan di atas, bencana dan musibah itu sudah ketentuan dan kehendak Allah SWT. Baik sebagai azab bagi mereka yang berdosa kerana terus bermaksiat kepada-Nya, sebagai ujian daripada Allah kepada hamba-hamba-Nya yang beriman, untuk menghapus kesalahan-kesalahannya dan sebagai pelajaran bagi mereka yang selamat agar mahu kembali kepada-Nya yang telah menyelamatkannya daripada kemaksiatan.

Daripada kisah-kisah umat terdahulu, ternyata bencana dan musibah ditimpa kepada suatu umat kerana perbuatan maksiat.

Mengambil kira hakikat rentetan fenomena demi fenomena yang berlaku masa kini, pastinya dapat direnungi kesudahan hasil daripada tangan manusia dan perbuatan yang dapat mengasingkan antara perkara buruk dengan yang baik. Sejarah kaum-kaum terdahulu telah pun berulang dan akan terus berulang, malah diundang tanpa diduga.

Umat haruslah mengambil iktibar daripada peristiwa gempa bumi di Padang dengan masing-masing bermuhasabah diri dan bertaubat meninggalkan semua bentuk kemaksiatan dan kembali berpegang teguh dan mengamalkan ajaran Islam sebagaimana yang telah diajarkan oleh Rasulullah SAW.

Itulah satu-satunya jalan yang dapat menghindari kita daripada ditimpa musibah atau bencana.

PENULIS ialah Pengurus Penyelidikan Yayasan Dakwah Islamiah Malaysia (Yadim)



;;

kain sutera كاين سوترا © 2008. Template by Dicas Blogger.

TOPO