Related Posts with Thumbnails
Related Posts with Thumbnails
bismilah Pictures, Images and Photos

Wednesday, March 25, 2009

Gunung Tur Sina

Di puncak gunung, terdapat sebuah lubang yang dikatakan Nabi Musa pernah bermunajat di situ. Wallahu’alam. Sungguh tinggi tempat Nabi Musa bermunajat. Lihat panorama puncak gunung di bawah ini.

Tentang patung lembu Samiri, sudah tentu patung lembu tersebut sudah tiada. Tetapi terdapat suatu objek di dinding sebuah batu besar di kaki gunung Tur Sina yang kelihatan seolah-olah seperti seekor anak lembu. Ada yang mengatakan objek itu terhasil kerana pancaran lembu emas Samiri. Wallahu’alam. Lihat gambar.

Gambar Lembu Samiri

(Diambil daripada web orang. Maaf, aku tak ambil gambar kerana cuaca panas)


Setelah itu kami pergi ke pantai Dahab. Iaitu salah satu tempat pelancongan terkenal di Sinai. Dahab mempunyai air laut yang jernih yang sesuai untuk aktiviti menyelam. Pantai Dahab tidak dapat disamakan suasanya di dengan pantai-pantai di tempat kita kerana tidak banyak pokok di situ.

Sebelum pulang, kami singgah di suatu tempat yang terdapat di situ sebuah kubu yang dibina oleh Sultan Salahuddin di atas sebuah pulau. Kami tidak sempat memasukinya kerana kelewatan. Banyak lagi tempat-tempat yang boleh dilawati di Sinai. Tapi cukuplah tempat-tempat itu menjadi pengubat untuk lawatan ke Sinai.



Panorama matahari terbit

Orang ramai melihat matahari terbit

Laluan turun


Kubu Sultan Salahuddin

Pantai Dahab

0 Comments:

Post a Comment



kain sutera كاين سوترا © 2008. Template by Dicas Blogger.

TOPO