Related Posts with Thumbnails
Related Posts with Thumbnails

Friday, March 18, 2011

Macet Di Jakarta

Selepas solat subuh 14 Mac 2011 kami bersiap sedia untuk berangkat ke Singapura seterus ke Jakarta dan Bandung Indonesia.Lebih kurang jam 6.20 pagi selepas bersarapan ala kadar kami semuanya seramai 13 belas orang terdiri Papak Mat Nor,Papak Mail, Papak Sopi, Papak Daud dan Papak Saipul bersama-sama dengan Ibu Rahimah, ibu Shaharbanun,ibu Fadhilah, ibu Miah, ibu Najjah, non Halimahtun dan non Fathehah serta ibu Azizah menaiki bas yang telah dicatar khas ke Singapura. Dalam perjalanan ke Singapura Alhamdulliah berjalan lancar .Hanya sedikit saja masalah apabila diantara 13 orang ada seorang yang ibu jarinya tiada urat jari terpaksa menggunakan laluan manual dalam urusan imegerisen ia itu non Halimahtun.
semasa tiba di Airport Changi
Setelah selesai urusan chek in kami pun berlepas jam 10.20 am melalui pesawat Air Asia.Kami mendarat di airport Jakarta Hatta sekitar jam 10.50 am waktu Indonesia.Syukur kami di sambut oleh Wak Dasim seorang kenalan di Jakarta beliau adalah pegawai keselamatan Hotel Kalisma tempat kami menginap. Kami sampai di hotel tersebut lebih kurang jam 12.00 tengahari waktu tempatan Setelah solat zohor dan makan tengahari kami semuanya tidak sabar-sabar lagi hendak ke pasar borong ia itu pasar Tanah Abang.Sampai saja kami ke pasar tanah abang bagi mereka yang pertama kali ke sana semuanya gaget kerana di sana tidaklah seperti di Malaysia,tempat nya terlalu berasak-asak menyebabkan terlalu kotor dan lecak apatah lagi kalau hujan.Bagi saya dan ibu Fadhilah dah agak biasa juga dengan keadaan itu tidaklah terasa sangat.Oleh kerana barang yang kami inginkan berada disini kami gagahkan juga sebab barang-barangnya agak murah kalau dibanding dengan Malaysia.Setelah shopping dalam keadaan tergesa-gesa kerana mengejar masa kami pun balik ke hotel. Pasar Tanah Abang tutupnya sekitar jam 5.00 petang waktu tempatan.Pada malamnya kami8 orang pergi ke Sarinah compliks .Dalam satu hari 3 negara kami mejelajah. Setelah agak capek dan lapar kami pun pulanglah ke hotel bukan shopping pun hanya window shopping je.
ketika di Singapura
Esok selepas sarapan pagi pada jam 7.30 pagi kami bertolak ke Bandung dengan 2 buah kereta. Ibu Miah bukan main bergaya lagi tak lekang dengan sabuk mengaman dan berkaca mata hitam terletak di kepala. Kami biasa-biasa saja apatah lagi saya yang dan selalu pergi tapi tidak pernah ke tempat peraginan asyik ke tempat membeli belah saja. Kereta pertama supirnya bernama Masdar dan supir kedua bernama Al. Dianatara 13 orang tu ada yang suka shopping je ada yang suka ke tempat yang menarik masa hanya 1 hari saja perjalanan mengambil masa 3 jam pergi dan 3 jam balik.
Ada yang hendak pergi ke Tengkuban Perahu ada yang hendak pergi ke Tengkuban Baju. Mana yang belum biasa tentu hendak pergi ke Tengkuban Perahu tempat legenda Sang Kuriang.Akhirnya trip kami ini hanya pergi ke tempat air panas saja kerana nak save time.Di Bandung kami pergi ke Pasar Baru, Rumah Mode, Chemplas dan terus balik ke Jakarta lebih kurang jam 8.10 malam.Saya kesihan juga melihat ibu Sharhaanun agak kepenatan maklumlah kami berdua ni sudah mencapai usia emas.Kami berempat ketika di Chemplas tidak berbelanja sangat cuma nak cari jecket kulit dan barangan lain kalau sesuai. Dalam mundar mandir tu....... saya, ibu Shaharbanu serta non Fathehah tidak membeli apa-apa hanya non Halimatan membuka tas tangan untuk membeli sesuatu..... maka non Halimatun menjadi perhatian beberapa orang penjual jalanan yang sentiasa mengekori non Halimahtun yang disangkakan Halimatan seorang yang berwang.....ke mana saja Halimahtun pergi sentiasa diekor supaya membeli barang mainan yang dijualnya. Sehinggalah Shaharbanaun menegur secara baik mereka pun berlalu....
pegawai Kastam, bapa Saiful & isteri
Pada jam 11.00 malam lebih kurang kami pun sampailah di Hotel Kalisma.Hotel trsebut tidaklah mewah sekadar biasa-biasa cukuplah dengan kami yang kurang kaya tetapi lebih gaya. Esok 16 Mac 2011 hari ketiga di Jakarta.Sebahagian kami pergi ke tempat menarik di sekitar Jakarta sebahagian lagi pergi ke Pasar Tanah Abang untuk mencari barang-barang untuk berniaga kecil-kecilan.Mereka yang pergi ke tempat peranginan ialah papak Mail suaminya ibu Fadhilah, Papak Sopi suami isteri, isterinya ialah ibu Najjah, non Fathehah dan Pak Daud suami isteri.
Mereka yang lain pergi ke pasar Tanah Abang lebih kurang jam 9.00 pagi,kami terus ke blok F untuk mencari kalau ada barang yang agak menarik ibu Fadhilah asyik meninjau-ninjau kain cotton jepang, ibu Shaharbanun dengan payetnya bersama dengan Halimahtun, saya pula meninjau kot-kot ada jubah yang berwarna hitam untuk dijadikan tema hari raya nanti, walau pun hari raya lambat lagi. Mencari untuk anak dan diri sendiri serta untuk kakak saya Hajjah Maimun yang tidak turut serta mungkin beliau ke distinasi lain pada penghujung Mac ini kemungkinan ke Vietnam . Selepas kami ke blok F kami berjanji ke blok A pula. Di sana kami mengejar masa masing-masing sibuk memilih barang biasalah kalau pergi dengan bapak-papak mereka ngak bisa lama-lama di suatu tempat. Maka Papak Mat Nor dan Pak Saipul bersama isterinya beredar dahulu ke blok A disusuri oleh saya, mana kala Shaharbanun dan Halimahtun menanti ibu Fadhilah yang belum selesai. Dalam saya mengekori suami, saya ngak kelihatan kerana saya leka membelek pakaian kanak-kanak yang sangat menarik. Dalam kesibukan itu saya keseorangan.....tak apalah hati berbisik, sebentar lagi mungkin berjumpa dengan teman-teman.
berada di Airport Changi
Dalam pada itu ibu Shaharbanun dan Halimahtun ke hulu ke hilir mencari Fadhilah di tingkat 2 dan 3 sehingga capek khabarnya. Terpisahlah kami dalam gedung pakaian yang terkenal dikalangan rakyat Malaysia. Dalam pada itu saya sentiasa berhubung dengan SMS kepada suami, Shaharbanun dan Fadhilah. Rupa-rupanya Fadhilah tidak bawa h/pon dan h/ponnya tidak berfungsi.Saya bersama suami berada di tingkat 8 mengalas perut .Lebih kurang 45 munit Sahaharbanun dan Halimahtun menyusur kami di tingkat 8. Kami diberitahu mereka tidak berjumpa dengan Fadhilah .Dalam telehan kami, mungkin Fadhilah menyusur kemudian. Seterusnya kami ke tingkat 7 melihat tas tangan dan kasut sehingga pukul 12.00 tengahari setelah azan saya dan suami ketingkat bawah LG untuk mengambil barang yang saya tinggal di toko tersebut. Dalam saya membilik pakaian kanak-kanak, saya menerima SMS dari pekerja Hotel tempat kami menginap iaitu ibunya Nurul yang memberitahu....Papak ini Nurul, ibu Fadhilah sedih, pulang sekarang dia di Hotel. Apa lagi saya pun kelam kabut membayar harga barang- barang dan meminta tuan kedai tu tolong hubungi Nurul semula sebab saya kurang arif kod Jakarta.Tuan toko cakap kesihan adiknya maklumlah di negeri orang. Saya pun cepat-cepat kembali ke hotel bersama suami tinggal saja Shaharbanun dan Halimahtun di pasar .Hanya sempat SMS saja tapi Shaharbanun tidak membacanya sehingga saya kembali ke pasar kali ke 2 setelah solat zohor di hotel, saya dan Fadhilah ke pasar semula kerana beliau tak sempat shopping kerana sesat hampir 2 jam setengah dalam kekalutan barang dagangan yang begitu banyak. Memang di pasar itu tambahan pula kita orang di luar kota Jakarta merasa takut. Tetapi Alhamdullilah masih ada lagi orang berhati mulia yang banyak menolong Fadhilah memijamkan talipon,tolong call ke hotel dan pegawal keselamatan menemani Fadhilah menghantar ke teksi balik ke hotel .Tambang dari hotel ke pasar hanya 2 ribu rupiah saja tapi apabila Fadhilah naik teksi sudah menjadi 25 ribu rupiah, tak apa yang penting selamat.Itu hanyalah sebahagian kenangan pahit manis kami yang penting kami happy.
bergambar bersama-sama ibu Saha & non Halimah
Pada 17 April sampailah masanya kami akan berangkat pulang. Kami akan berangkat pada jam 11 pagi.Walau macamana pun pada pagi itu kami berlima ia itu saya, Shaharbanun , Fadhilah, Najjah . Sopi dan Azizah isteri Saipul, Saipul ialah seorang pegawai kastam di Tambak Johor, ada canlan kami beli barang lebih sikit. Kalau ikutkan hati memang kami nak beli banyak sikit barang yang kami nak jual kecil-kecilan tapi ongkosnya yang tipis. Kami ke pasar pada pagi itu bukan nya nak shopping lagi tapi mencari barang yang perlu seperti bag, tali dan sikit oleh-oleh untuk anak buah ,masa terhad sebab kami akan balik ke hotel semula pada pukul 10.30 pagi Dalam pada kami mencari barang keperluan Sopi pula entah ke mana.katanya sekejap saja ke kedai sebelah. Setelah selesai kami membeli barang, Sopi tak timbul-timbul lagi masa singkat kami nak tunggu takut tak sempat. Kami pun berbincang baliklah ke hotel. Sebab Sopi ni orang lelaki walau macamana dia boleh balik sendiri , tapi Najjah tak nak balik selagi tak jumpa suaminya. Kami menjadi serba salah.Najjah ni adik bongsu kami nak tinggal tak sampai hati nak tunggu kami takut tak boleh balik ke Malaysia terlepas kapal terbang.Akhir tinggal juga Najjah keseorangan di Tanah Abang menunggu suaminya.Kami bertiga balik ke hotel, sampai saja ke hotel suami Najjah si Sopi tersengih-sengih sambil makan. Kami pun beritahu yang Najjah masih di Tanah Abang menunggu S0pi.Sayangnya isteri kepada suami lebih dari dirinya sendiri.
ibu Saha dengan kuda nya
di Air Panas, Bandung
bapak Mat Noor pose di atas kuda
Lebih kurang pukul 10.45 pagi kami pun bertolak ke airport dengan 2 buah kereta .Masing -masing nampak happy je dengan stail tersendiri tapi yang lebih gaya nya ialah ibu Miah yang tak lekang SABUK MENGAMAN . Hampir setiap hari beliau di Jakarta dan Bandung memakai SABUK MENGAMAN apa tah lagi dalam pesawat yang wajib memakai nya.
Sedang dalam perjalanan ke airport suami saya pula tertinggal pasport antara bangsa. E......macam-macam ni lah ...semalam kata ke Lah manja sangat dengan Mail ni dia pula tertinggal pasport...berdebar-debar jugalah sebab di Jakarta jem teruk.Akhirnya sampai juga ke airport dan bertolak ke Singapura. Pada jam 5.00 petang sampai di Singapura ingatkan dah ok sebab bersama kami ada pegawai kastam.tapi tak semena-semena kena tax kat Singapura aduh nasib baik tak banyak hanya 29 DS Alhamdulliah ahkirnya kami sampai juga ke tanah air hampir jam 8.00 malam.
bertolak ke Singapura 17 March 2011
Semoga aktiviti yang berfaedah ini dapat diteruskan dari semasa ke semasa dan lebih ramai lagi ahli keluarga yang akan menyertai aktiviti ini.

1 Comment:

  1. ﻨﺠﺠﻪ ﻴوﺴوﻑ said...
    tmbah sikit... walaupun sesat x serik lagi...

Post a Comment



kain sutera كاين سوترا © 2008. Template by Dicas Blogger.

TOPO