Related Posts with Thumbnails
Related Posts with Thumbnails
bismilah Pictures, Images and Photos

Wednesday, February 25, 2009

Keruntuhan Ahklak Umat Islam

Sebelum kita membicarakan masalah keruntuhan akhlak umat Islam dengan lebih jauh maka mari kita renungkan antara keruntuhan akhlak yang dimaksudkan itu.

  1. Pergaulan bebas antara lelaki dan perempuan yang tidak terbatas tanpa memiliki lagi sebarang perasaan malu.
  2. Terlalu berani mengadakan perhubungan jenis secara haram dan seks bebas sehingga tidak pernah rasa berdosa dan takut pada pembalasan selepas mati.
  3. Berkelakuan tidak senonoh antara lelaki dengan perempuan di kalayak ramai ataupun di tempat tersembunyi.
  4. Bersekedudukan lelaki dengan perempuan seumpama suami isteri tanpa melalui akad nikah yang sah.
  5. Sudah terlalu ramai orang Islam hari ini teramat berani dan tanpa ada perasaan ragu sanggup melahirkan anak luar nikah atau “anak haram”.
  6. Kaum wanita Islam yang berpakaian singkat dan mendedahkan bahagian tubuh badan dengan megah dan bangga tanpa segan silu.
  7. Kaum lelaki yang sudah terlalu gemar dan menjadikan cara hidup mempergunakan wanita untuk melepaskan nafsu haiwaniah nya.
  8. Budaya meminum alkohol atau arak sudah menjadi cara hidup sebahagian orang Islam yang tertentu di masa ini. Tidak ada perasaan takut malah merasa megah kerana berani minum apabila orang Islam lain melihatnya.
  9. Budaya ketagihan dadah dikalangan lelaki dan wanita Islam hari ini yang telah menjadikan dadah sebagai dunia baru mereka.
  10. Ketagihan kepada muzik yang mengkhayalkan secara berlebihan dan sanggup terkinja-kinja menari-nari sehingga hampir lupa kepada dunia nyata.
  11. Golongan remaja Islam yang melibatkan diri dalam kegiatan sumbang, menyalahi undang-undang, lumba haram, gengstar, perasugut, menjual maruah diri dan banyak lagi yang seiring dengannya.
  12. Anak-anak yang sudah tidak menghormati lagi kepada ibu-bapa, guru-guru, orang tua dan masyarakat marhaen.
  13. Golongan yang sudah tidak menghormati lagi terhadap budaya Melayu dan tradisi Islam yang diamalkan sejak dahulu.
  14. Terlalu sedikit umat Islam hari ini yang boleh membaca Al-Quran dan menghayati Islam sebaliknya sebahagian besar kita samada dewasa atau remaja atau kanak-kanak sudah tidak mengerti bacaan AlQuran dan melaksanakan perintah Allah.
  15. Berpuluh-puluh lagi senarai keruntuhan akhlak yang dapat saya senaraikan tetapi memadai yang di atas sahaja. Selebihnya saya harapkan para pembaca tambahkan sendiri.

Persoalan yang berligar apakah faktor yang menjadikan keruntuhan akhlak begitu serius hari ini? Bagaimana mengatasi masalah ini? Bagaimana supaya dapat mengembalikan masyarakat yang hanyut ini kepada jalan yang benar? Berjayakah kita dalam usaha mengajak masyarakat Islam kembali menghayati ajaran Islam sepenuhnya?


0 Comments:

Post a Comment



kain sutera كاين سوترا © 2008. Template by Dicas Blogger.

TOPO