Related Posts with Thumbnails
Related Posts with Thumbnails
bismilah Pictures, Images and Photos

Saturday, February 7, 2009

Penyabung adalah sebuah kampung nelayan yang terletak berhampiran dengan Pekan Endau.Ketika pertengahan tahun 80 an ayahku selalu pergi ke Pantai Penyabung. Pantainya cantik dan bersih ketika itu. Inilah gambar jeti tempat ayahku selalu mengambil angin.

Di awal 80 an ayahku mempunyai sebuah bot nelayan yang digunakan untuk menangkap ikan di laut dalam. Harga bot tersebut sekitar RM40,000 ke RM 30,000. Ayahku tidak menggunakannya sendiri tetapi disuruh rakan baiknya yang bernama Mat Gerek berserta awak-awak ke laut dalam.
Hasil ke laut dalam banyak jugalah ikan yang agak besar didapatinya terutama ikan tenggiri, ikan parang, ikan jemeduk ikan talang dan pelbagai lagi.Aku dan kakak-kakak sangat suka apabila sesekali ayahku bawa balik ikan yang agak besar.
Akhirnya ayahku telah menjual bot itu lebih kurang RM 30,000.Sebenarnya ayahku sangat berminat dengan bot, beliau juga pakar dalam membuat bot-bot besar dan juga model bot. Kenangan yang tidak dapat ku lupakan seminggu sebelum ayahku pulang ke rahmatullah aku menyuruhnya membuat model bot kecil untuk ku jadikan kenangan tapi beliau hanya tersenyum dan menyatakan ayah dah tak larat lagi dan buat bot tu....Ya Allah letakkanlah roh ibuku dan ayahku bersama roh-roh orang yang soleh amin......


0 Comments:

Post a Comment



kain sutera كاين سوترا © 2008. Template by Dicas Blogger.

TOPO