Related Posts with Thumbnails
Related Posts with Thumbnails
bismilah Pictures, Images and Photos

Friday, May 29, 2009

KHASIAT MADU


Sabda Rasullullah s.a.w : " Barangsiapa yang menelan minuman (minum sedikit) madu tiga kali setiap bulan, maka ia tidak akan terkena penyakit yang teruk." (riwayat Ibnu Majah) Dalam hadis lain juga disebutkan: " Hendaklah kamu menggunakan dua ubat iaitu madu dan Al-Quran."
  • Madu dikenali masyarakat sangat berguna bagi stamina tubuh dan juga dapat digunakan untuk menyembuhkan pelbagai penyakit.
  • Dan Rabbmu mewahyukan kepada lebah: Buatlah sarang-sarang di bukit-bukit, di pohon-pohon kayu, dan di tempat-tempat yang dibikin manusia. (QS. An-Nahl, 16:68)
  • Rasa dan warna madu tulen adalah berbeza-beza di mana sifat-sifat madu ini di pengaruhi oleh kandungan mineral dan air di dalamnya.
  • Jenis bunga-bungaan yang dipilih oleh lebah, jenis lebah dan tempoh matang madu tersebut dikutip amat mempengaruhi kualiti madu tulen.
  • Lebah yang menghisap manisan pelbagai jenis bunga akan menghasilkan madu yang lebih baik dan berkualiti tinggi berbanding lebah yang cuma menghisap manisan dari beberapa jenis bunga yang terpilih sahaja.
  • Lebah pergunungan yang mempunyai saiz yang besar, mempunyai keupayaan yang tinggi untuk terbang jauh mencari bunga-bunga dan lebih rajin berbanding lebah yang bersaiz kecil seperti lebah hutan.
  • Kualiti bunga-bungaan di tanah tinggi pergunungan juga berbeza berbanding pokok-pokok hutan, pohon-pohon kelapa dan pokok buah-buahan. Fenomena ini berlaku kerana kebanyakan pokok yang tumbuh di kawasan pergunungan adalah dari jenis yang hanya mengeluarkan bunga tetapi tidak mengeluarkan buah. Kandungan mineral dan hormon dari pokok yang berbunga dan menghasilkan buah adalah berlainan dengan pokok-pokok yang hanya berbunga tetapi tidak menghasilkan buah. Ini mempunyai kaitan dengan manisan bunga yang dihisap oleh lebah di mana manisan dari bunga yang tidak menjadi buah adalah lebih baik dari bunga yang akhirnya akan menjadi buah.
  • Sifat tabi'e lebah pergunungan yang membuat sarang-sarang di celah-celah batu dan tanah berbanding lebah hutan yang membuat sarang di dahan-dahan tinggi juga adalah sesuatu yang menakjubkan dan berlainan sama sekali.
  • Tugas utama lebah ialah mencari dan mengumpul manisan dan debunga yang dimasukan ke dalam pundi-pundinya, menjaga anak-anak lebah, mengawal sarang; menghasilkan jelly raja (royal jelly) yang menyerupai susu, dan menukarkan manisan bunga menjadi madu melalui tindakan enzim-enzim di dalam perut lebah.
Kandungan madu lebah

Air 16 - 25 % Gula Levulose dan dextrose 75 - 83% Sukros 5% Dextrin, Maltose dan gam 1 - 2 % Galian (mineral) 0.25% Lain-lain 28.75%

Enzim


Enzim juga terdapat dalam madu seperti invertase, diastese dan glukos oksidase, catalase dan asid fosfat. Penukaran nektarkepada madu adalah hasil daripada tindakan yang dilakukan enzim-enzim itu. Asid

Asid dalam madu adalah untuk ketahan madu daripada dirosakkan bbakteria. Asid yang wujud seperti asid glukonik, asid formik, asitikm benzoik, burik, sitrik, isovalerik, laktik, malic, oxalic, propionik, phenylacetic, succinic, valeric dan asid amino.
Vitamin

Vitamin dalam madu lebah juga wujud seperti B1, B2 kompleks, B6, dan vitamin C.

Propolis


Propolis atau gula adalahsalah satu lagi hasil daripada sarang lebah. Ia adalah cecair likat berwarna perang yang dikumpulkan oleh lebah pekerja daripada tunas daun tumbuh-tumbuhan. Propolis ini digunakan untuk melicin bahagian dalaman sarang lebah untuk memasang petak sarang, menampal lubang-lubang yang retak.
Kandungan Madu

Kandungan air dalam madu lebah adalah antara 75 - 80 % dan kandungan gula adalah antara 20-25%. Kandungan terbesar dalam madu lebah ialah glukosdan fruktos (70%), dan sukros (10%). Bahan-bahan lain dalam madu yang dianggarkan lebih kurang 180 bahan bergantung kepada jenis bunga dan tanah.

Rawatan disengat lebah


* Bersihkan bahagian yang disengat lebahdengan air suam dengan menggukan kain bersih atau kapas. * Cabut sengat lebah dengan penyepit yang telah dibersihkan. * Atau cara tradisional, bunuh lebah yang menyengat itu dan lumatkannya dan sapukan pada bekas sengatan tadi. * Atau tumbuk bawang merah kecil termasuk kulit dan akarnya sekali sehingga lumat dan sapukan bahan tang dilumatkan itu pada tempat yang disengat.

0 Comments:

Post a Comment



kain sutera كاين سوترا © 2008. Template by Dicas Blogger.

TOPO