Related Posts with Thumbnails
Related Posts with Thumbnails

Sunday, December 13, 2009

Nostalgia di zaman kanak-kanak

Pantai Cedok yang mengimbau kenangan lalu

Pantai Cedok inilah kenangan semasa aku kecil

Selepas sarapan pagi aku bersama keluarga adikku pergi ke Endau diikuti pula dengan keluarga adikku dari Kemaman juga pergi ke Endau . Kami ke sana untuk mencari barang keperluan untuk acara bakar-bakar. Pelbagai ikan dan makanan .Kami bakar ikan ,daging udang, sotong.pari, jagung dan sate. Pelbagai juadah disediakan kaum lelaki pula sibuk membakar ikan dan sebagainya. kami kaum hawa amat rasa gembira, selama ini kami yang bertungkus lumus menyediakan makanan, kali ini kaum lelaki yang menyedia amat gembira dan bersuykur macam duduk dalam syurga. Dua kali tahun ini macam kami duduk dalam syurga firdaus.

Sebelum itu kami pergi ke rumah cik su dan pak cik awang kerana ada kenduri kesyukuran.Selepas solat zohor kami bertolak ke Janglau bersama kak Maimun ,Pak Jek ,Cik Mat bersama keluarganya kami pergi ke Janglau untuk mengenalpasti tanah pusaka peninggalan arwah ibu Hjh Ramlah yang kami bersepakat dengan persetujuan arwah ayahku tanah itu diberikan kepada adikku Mat , Simah dan arwah kakakku Ainon.Alhamdullilah kami dapat mengesan tanah itu walaupun bertahun tahun kami tidak pernah menjengoknya.

Inilah tanah dan rangka pondok peninggalan arwah ibuku

Seingat aku waktu aku masih muda remaja pernah pergike kebun ini, masa itu pokok kelapa tidak ada lagi. Sekarang pokok kelapa dah tua hampir pupus buahnya.Aku amat bersyukur kepada Ilahi walau pun mereka orang kampung tiada kerja, tiada pencen tetapi boleh meninggalkan harta kepada anak-anaknya seramai 12 orang, samaada harta tanah atau wang ringgit. Kami yang bekerja ini belum tahu lagi. Bukan harta yang dicari tapi keberkatan hidup.

Bersama seorang kenalan arwah ibuku

Selepas meninjau tanah sepeninggalan arwah ibu, kami bertolak ke Pantai Cedok pula. Di sini juga banyak kenangan mengusik jiwa melanda ingatan ku. Waktu aku masih kanak-kanak aku dan kakak ku Maimun pernah mengikuti ayahku yang dikenali dengan nama Pak Long Usup pergi menjala ikan. Berbatu-batu jauhnya dari Kuala Pontian , kami menyusur pantai mencari rezeki untuk menjadi hidangan.Sekarang pantai ini semakin cantik dan telah diusahakan oleh seorang usahawan terkenal di daerah Pontian iaitu Encik Nazri Abu Bakar.

Kawasan ini telah dimajukan dan seorang sepupu kami dikenali Mat Pa(berbaju hijau)

Seterusnya kami menjelajah pula ke Sungai Laka untuk mengenali satu lagi tanah peninggalan arwah ibu .Kawasan ini amat strategik sangat cantik pemandangan sekali imbas macam di kawasan peranginan Jeddah tapi sayang gambar tiada mungkin ada dalam simpanan adik aku Mat.Gambar-gambar yang aku siarkan ini adalah ihsan SiMat terima kasih.Terima kasih juga kepada adik ipar Sofi dan Bi ,Andak Tun, keluarga Mak cik Ha dan anak-anak membuat persiapan untuk malam itu, begitu juga D"Lah dan Kak Mi hingga bertemu lagi wassalam.
Mak Cik Ha sedang memberi sekam

0 Comments:

Post a Comment



kain sutera كاين سوترا © 2008. Template by Dicas Blogger.

TOPO