Related Posts with Thumbnails
Related Posts with Thumbnails
bismilah Pictures, Images and Photos

Monday, October 6, 2008

Berbaju Melayu seharian


PAGI 1 Syawal memang indah. Lebih indah lagi apabila lelaki dan wanita masing-masing berpakaian tradisional. Wanita manis berbaju kurung, lelaki pula tampan dengan baju Melayu. Pemakaian pakaian tersebut ibarat membezakan hari mulia ini dengan hari-hari yang lain.

Namun, apabila menjelang tengah hari atau petang, keindahan itu seakan luput. Baik lelaki ataupun wanita, pakaian tradisional tidak lagi tersarung di tubuh kebanyakan mereka. Bagi yang lelaki, jangankan songkok dan sampin, baju Melayu

pun sudah hilang entah ke mana.

Hos program Gerak Geri Gasing saluran Astro Ceria, Zoey atau nama sebenarnya Mohd. Hairey Azhar Abd. Rahman, keluarganya menjadikan berpakaian tradisional seharian sebagai rutin setiap kali hari raya.

"Mungkin sesetengah orang, menjelang tengah hari, sudah tukar pakaian kasual untuk berhari raya. Keluarga saya mengamalkan berpakaian tradisional seharian. Sampai petanglah saya dan adik - beradik pakai baju Melayu," kata Zoey, 23 sambil memberitahu kesemua lima orang adik beradiknya adalah lelaki.

"Memakai baju Melayu pada hari raya pertama juga seperti satu kemestian bagi keluarga saya. Walau macam mana masalah pun, mesti pakai. Kalau tak pakai, emak akan paksa," katanya yang bakal pulang ke kampung di Terengganu untuk berhari raya.

"Baju Melayu sewajarnya menjadi kebanggaan kita. Lagi pun, bila lagi kita hendak pakai baju tradisional kita? Mungkin dengan cara ini juga dapat membezakan hari raya dengan hari biasa," ujarnya.

Ceritanya, satu lagi tradisi yang masih diamalkan di kalangan keluarga dan saudara maranya ialah berpakaian seragam mengikut rona warna.

0 Comments:

Post a Comment



kain sutera كاين سوترا © 2008. Template by Dicas Blogger.

TOPO